maanantai, 12. syyskuuta 2011
Puustellin mahdoton tehtävä
Hienon, itse suunnittelemamme keittiön, toimitti Puustelli. Käytössä tuo on toiminut juuri niin hyvin kun ajateltiin. Muutama miinuskin on tosin ajatuksiin tullut. Yksi on hieno ja kallis kulmamekanismi LeMans. Yksikkö on hieno ja toimii juuri kuten pitää, mutta en tiedä mitä tavaraa ne messuilla niissä pitivät, koska eihän tuonne oikeasti mahdu yhtään mitään. Ei yleiskonetta, ei kahvinkeitintä, eikä mitään muutakaan isoa tai korkeata. Tuota kun oli juuri mietitty paikaksi, jossa pidetään harvemmin käytettäviä koneita. No menihän sinne blenderi, kun pitää moottorin ja kannun erillään. Lisäksi tuon ulosliikkuvan tason mitat tuntuvat siltä, että ne voisivat olla 3-4 senttiä suuremmat joka suuntaansa.
Toinen puute havaittiin kahdessa isossa kaksiosaisessa vetolaatikossa. Nyt ollaan huomattu, että ne ehdottomasti tarvitsisivat sisävetolaatikot, ja ihmeteltiinkin, että miksi niitä ei ollut sinne piirretty. Soitto myyjälle selvitti, että Puustellin laatikko-/helatoimittaja Blummilla ei ole valikoimissaan sisävetolaatikoita 70 cm levyiseen runkoon. No sitten se oma muistikin palaili; olimme halunneet selkeyden vuoksi kaksiosaiset laatikot kolmiosaisten sijasta. Eli kun myyjä nytkin kertoi olemassa olevan ylälaatikoita, niin ihmettelin ääneen, että mitäs eroa noilla laatikoilla sitten on… Selvisi, että toisen laatikon sisään tulevassa laatikossa on etulevy mukana, kun taas erillinen ylälaatikko ei sisällä etulevyä ollenkaan, vaan se tilataan valitun keittiömallin mukaiseksi erikseen. Kun asiasta tarpeeksi väännettiin, pyysin myyjää selvittämään saako hän hommattua toimittajalta varaosana 80 cm leveän sisälaatikon etulevyä. Mielestäni tuo näytti mahdolliselta irroittaa ja muokata. Myyjä huomasi, etten meinaa asiassa luovuttaa ja sanoi kysyvänsä asentajiltaan.
Myyjä soittikin seuraavana päivänä ja sanoi, että asentajien mukaan osien muokkaus ei onnistu eikä 70 senttiä leveätä sisälaatikkoa ole mahdollista tehdä 80 cm leveistä osista. En vieläkään halunnut luovuttaa ja sanoin, että en olekaan tekemässä 80 senttisestä laatikosta 70 senttistä, vaan vain etulevystä. Eli halusin ostaa 70 cm leveän vetolaatikon ilman etulevyä ja VARAOSA-etulevyn 80 cm sisälaatikosta. Taas meni hieman vääntämiseksi ja myyjä joutui huomaamaan, että minä en sittenkään luovuttanut vain ilmoitukseen, että ei ole mahdollista. Hän aikoi nyt uudestaan selvittää, että pystyykö tehdas tilaamaan varaosaetulevyn tuollaiseen 80 sentin sisävetolaatikkoon. Soittohan tuli, eli lopulta myyjä möi, mitä asiakas halusi. Tavarat tulivatkin sitten ihan kahdessa erässä kahdella eri pakettiautoilla ja laskutkin tulivat osista erikseen. Hieman synnytysvaikeuksia, mutta lopulta kiitos seisoo.
Sitten alkoi kasaus. Ensimmäinen vaihe oli mitoittaa laatikolle paikka kalusterungon sisältä. Jos tuo olisi suunniteltu alustapitäen, niin kiskothan olisi asennettu runkoihin jo Puustellin tehtaalla.
Mitan ja vatupassin avulla tein ruksit haluamiini kohtiin ja sitten vain 10 mm pora laulamaan. Ihan läpi saakka ei kannata porata, riittää joku 13 milliä. Sitten vain vasaralla kiskoihin iskua, niin tulpat uppoavat reikiin ja kisko jämähtää kiinni. Testimielessä nyt voi jo kokeilla laatikon toimintaa, eli laatikon voi laittaa kiskoille. Mitoitus, jota en sitten pistänyt mihinkään muistiin, oli juuri kohdallaan. Osat taas irti ja sovittelemaan etulevyä paikoilleen.
No, liian pitkähän se oli kun oli liian pitkänä tilattu. Etulevyn muovipääty, jossa on kiinnikkeet laatikkoon kiinnittämistä varten, on kiinni kahdella ruuvilla. Ruuveilla ei ole reikiä etulevyssä, vaan ne ovat nerokkaasti kiinni alumiiniprofiilin poimuissa. Täten uudelleenruuvaminen etulevyn lyhentämisen jälkeen pitäisi olla ns. helppo nakki. Ruuvit auki, viiva kymmenen sentin päähän päädystä, saha käteen ja liikettä edestakaisin. Hiomapaperia tuli sen verran käytettyä, että terävimmät alumiinipurskeet saatiin pois profiilista, jonka jälkeen päätykiinnike istui paikalleen ihan kuin tehdastekoisesti. Ruuvitkin upposivat paikoilleen juuri suunnittellusti ilman kiroiluja. Sehän onnistui. Palikat kiinni toisiinsa, eli etulevy loksahti laatikkoon jämäkästi. Viimeisessä kuvassa valmis tuote, jollaista Puustelli ei toimittajaltaan saa.