keskiviikko, 8. joulukuuta 2010
Takka valmistuu
Ei tuollainen takan muuraus ihan muutaman tunnin homma ollutkaan. Toista päivää on kaveri nyt tekemässä ja nyt alkaa selvästi jo hahmottumaan takan malli. Hieno. Kuljetuksessa rikkoutuneen U:n muotoisen ohuen koristekiven tilallekin saatiin työmaalle uusi kappale.
Takan yhteyteen tuleva Hopealoimun erikoisuus, lämmönvaihdin, piti alunperin tulla seinän toiselle puolelle saunaan, mutta hormin kääntämisestä (jotta saunan hormi taas osuisi paremmin kohdalleen) johtuen takka jouduttiin asentamaan 20 sentin päähän seinästä ja sehän oli juuri passeli tila tuolle lämmönvaihtimelle. Nyt saunan puolella on vain alapohjasta tuleva lämminvesiputkisto, joka menee CTC:n Ecozenith I550 varaajaan. Seinään tein reiän, josta vesiputket saadaan lämmönvaihtimeen takan kylkeen.
Asentaja oli asiallinen ja työstään oikeasti kiinnostunut kaveri, joka ilmeisesti ensimmäistä kertaa teki takkaa haluamallamme lisäeristyksellä. Eli takan yläosaan tulevien metallisten ilmanohjainelementtien päällä olisi normaalisti takan päällitaso, mutta lisäeristys vaatii vielä yhdet korotuskivet, sisusta täytetään eristevillalla ja päällikivet tulevat vasta sen jälkeen. Ei siis mitään järisyttävää normaali kasaukseen verrattuna, mutta tietysti pitää tehdä korkeammalla. Huonekorkeus tuossa keskellä taloa tulee lopulta olemaan 3450 mm, joten vaikka korkeutta jo muuten massiiviseen takkaan tulee lisää, niin tuonne kyllä mahtuu.
Lämmitysohjeetkin jo saatiin, eli viikon kuluttua pääsee pistämään tulia, mutta ei saa laittaa kuin muutaman kepin. Siitä viikon päästä saa polttaa jo vähän tukevampaa puuta, ja ennen joulua saisi jo polttaa yksittäisiä pesällisiä. Jees.
Aiemmin mainitsemani urakoitsijan saksinosturikin oli tullut tontille, mutta kaverit eivät olleet saaneet sitä liukkaalla pihalla työnnettyä paikoilleen ja pyysivät minun ja traktorini apua. Olin päivällä oikeissa töissä ja sanoin, että voin sen illalla nykäistä paikoilleen. Valittelivat, että kun piha on sen verran vino ja hiekoittamaton.
Illalla kun ahersin peräkärryllä olevaa ruosteista nostinta paikoilleen, tajusin miksi se on niin vaikeaa. Toisen puolen rengas jarrullisessa peräkärryssä laahasi niin kovasti, että oli ihan hilkulla ettei se pyörinyt ollenkaan. Ilmankos sen siirtely oli aika vaikeata. Kyllähän minä sen kiukulla sinne paikalleen laitoin, mutta aikaa kului ihan hyvin. Siinähän saavat sitten käsin yrittää siirrellä - maa on kyllä tasainen.
Linkit: http://www.hopealoimu.fi, CTC Ecozenith